Müt’a nikahı haramdır

Sual: Dinimizde "müt'a" nikahı var mı?

CEVAP

Müt'a nikâhı dört mezhepte de haramdır. Müt'a nikâhı, şâhitsiz olarak bir kadına belli para verip, belli zaman için berâber yaşamayı sözleşmek demektir. Müt'a nikâhının haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği bulunduğu, (Mîzân-ül-kübrâ)da ve (İbni Âbidîn)de yazılıdır.

İmami Taberânî bildiriyor ki, Abdüllah ibni Abbâs (Müt'a nikâhı önce helâl idi. Fakat, (Analarınız, size haramdır) meâlindeki âyet-i kerime geldikten sonra, haram edildi. Müminûn sûresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz câriyeleriniz helâldir) meâlindeki âyet-i kerimesi, müt'a nikâhının haram edildiğini kuvvetle bildiriyor. Çünkü, bu âyetten yalnız zevcelerin ve câriyelerin helâl olup, başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır) demiştir.

Müt'a nikâhının haram olduğunu, Hz. Ali de içinde olmak üzere, birçok Sahâbî-yi kiram bildirmiştir. Buhârîyi şerif kitabinda (Hz. Ali, Abdüllah ibni Abbâsa, Resûlullah, Hayber gazâsında, müt'a nikâhını ve eşek eti yemesini yasak etti, buyurmuştur) yazılıdır. Bundan başka, (Müslim-i şerif) kitabında ve İbni Mâcenin kitabında, Peygamber efendimizin (Ey müslümanlar! Kadınlar ile müt'a nikâhı yapmanıza izin vermiştim. Fakat, şimdi bunu, Allahü teâlâ haram etti. Kimin yanında böyle kadın varsa, onu salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu yazılıdır.

Bütün tefsîrler ve fikh kitapları diyor ki, Nisâ sûresi, 24.âyetinin (İstimta' ettiğiniz kadınların ücretini veriniz) meâl-i âlîsi, müt'a nikâhı için değildir. Nikâhtaki mehr parasını vermek içindir. Meselâ (Beydâvî tefsîri) ve bunun hâşiyesi (Şeyhzâde tefsîri) ikinci cilt, 26. sayfada, yukarıdaki âyetin tefsîrinde buyuruyor ki:

(Bu âyet-i kerime, sahih olan nikâhı bildirmektedir. Müt'a nikâhının mubâh olmasını göstermiyor. Nitekim mehr parasını emrediyor. Müt'a nikâhı, önce mubâh olmuştu. Sonra yasak edildi. İslâmiyette belli bir zaman için nikâh yapmak yoktur.)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hurmet-i musahere nedir?

Hıristiyan ve dinsizle, ateistle evlenmek

AİLEDE OTORİTE KİMDE OLMALI ?