Nikahla ilgili sorular

Sual: Bir kız, (Bana mail gönderdi. Seni vekil ettim, benimle nikahlan) dedi. Başka bir arkadaşı da vekil yapabilir. Nikahın sahih olabilmesi için neler gerekiyor?

CEVAP

Tam İlmihal Seadet-i Ebediyye’de şöyle diyor:

(Nikâh için birini vekîl yaparken, şahit lâzım değildir. Vekîl yapmakta ve nikâhta, şâhitlerin ve vekîl yapılacak kişinin kızı tanımaları lâzımdır. Nikâh kıyılırken, vekîl, şâhitlerin tanımadıkları kızın, babasının ve dedesinin adını da söylemesi lâzımdır. Tanımak, kimin kızı ve hangi kızı olduğunu bilmek demektir. Kızı bizzat görmek ve şeklini bilmek değildir.)

Durum yukarıdaki şartlara uygunsa nikah yapabilirsiniz.

Sual: Aldık verdik demekle nikah sahih olur mu?

CEVAP

Evet.

Sual: Kızla erkek varken, ikisinin babası şahid olsa nikah sahih mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Şafiide, nikah için iki şahid yanında mı kadın vekalet verir?

CEVAP

Evet. Nikah için iki şahit yanında vekalet almak lazım.

Sual: Nikahta kız ve erkeğe üçer defa nasıl sorulur?

CEVAP

Her ikisine ayrı ayrı üç kere sorulur.

Sual: Kızla erkek beraber nikâh kıyarken, sadece ikisinin babası şâhid olabilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Nikahın hangi mezhebe göre kıyıldığını bilmek lazım mı?

CEVAP

Hayır. Kıyanın bilmesi kâfi. İki tarafın da bilmesi iyidir.

Sual: Farklı mezhebdekilerin nikahı, iki mezhebe uygun mu kıyılır?

CEVAP

Bir mezhebe uygun olması kâfidir.

Sual: Şafii, nikahta salih şahid bulamazsa, Hanefiyi taklid eder mi?

CEVAP

Salih insan bulunmazsa, Hanefi taklid edilir.

Sual: Kocası ile Şafiiye göre nikahlanması gereken hanım, velilerden izin alma imkanı yoksa, hanefiyi taklid etse, caiz mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Şafiiye göre nikahlanmam lazım. Hanımın velileri fasıktır. Hanım salih birini veli tayin edebilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Karı-koca nikah için aynı kişiye vekalet verebilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Kızın vekaletini alıp, birinin yanında bir erkeğe nikahladım. Ben şahid yerine de geçer miyim?

CEVAP

Evet.

Sual: Şafiide, fasığın tövbe edip nikah şahidliği yapması caiz mi?

CEVAP

Salih şahid bulunmazsa, bildirilen hile-i şeriyye caiz olur. Fakat tövbenin şartlarına uymak gerekir.

Sual: Şafiide, hiç veli yoksa, nikahta, birini veli tayin etmek caiz mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Evlenecek çocuk, babasının yanında çekindiği için, babası vekaleten konuşuyor. Asıl var iken, vekilin nikah kıyması caiz mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Nikahta, üvey kızına, kızım dense, nikah sahih olur mu?

CEVAP

Evet.

Sual: Nikahta şahidin biri yoksa, birine telefonla söylense caiz mi?

CEVAP

Şahidlerin birarada bulunması lazımdır.

Sual: Nikahta vekalet verilirken şartlar nelerdir?

CEVAP

Hiç bir şartı yok. (Beni falanca ile evlendirmek üzere seni vekil ettim) demek yeterlidir. Vekil edilen kişinin illa kızın mahremi olması gerekmez.

Sual: 1) Mehri muaccel ve mueccel nedir? belki yanlış yazmış olabilirim doğrusunu lütfen belirtiniz. Nikahda bunların en az miktarı nedir? Yani 'islam ahlakında' sf.470 'nikah bahsi'nde bir altın liranın 3de 2sinden az olmaz diyor. Sonra 10 ile 50 altın lira yapmaktadır diyor. Bunu anlayamadım.

CEVAP

İngilizce olsa anlardınız, bu Türkçe herkes anlayamaz. Ekteki (Mehir nedir?) başlıklı yazıda yeterli bilgi var. Yine anlaşılmazsa yine sorarsınız.

2) Nikah yaparken gelin, damat ve iki şahit olması yeterli mi? Yani bir de nikahı kıyan kişi mi gerekir?

CEVAP

Evet iki şahit yeterli. Şahitlerden biri nikahı kıyar. Ama gelini oraya getirmek uygun olmaz. Damat veya şahitlerden biri gelinin vekili olmalıdır.

3)Nikah ahdini kağıda yazmak şart mıdır?

CEVAP

Şart değildir, yazılırsa iyi olur.

4-Bu ahdi yazarken mehr miktarı belirtilmeli midir?

CEVAP

Elbette bildirilmelidir. İleride ayrılık olur bir şey olur lazım olur.

5-Şahitler gelinin ve damadın şahidi diye ayrılmalı mıdır?

CEVAP

Öyle bir şey yok. Sadece şahitler gelini ve damadı tanımış olmaları yeterlidir.

Sual: 1-İmam nikahı yaparken kimlerin mutlaka bulunması gerekmektedir?

CEVAP

(İmam nikahı) diye bir şey yok. Bu dinsizlerin uydurmasıdır. İmam nikahı denmez. Dini nikah veya islam nikahı denir. Dini nikahı yaparken iki erkek şahidin bulunması şarttır. Aileler bulunmak zorunda değildir. Ailelerin karşı olması bir şeyi değiştirmez. Nikah olur.

2- İmam nikahı yapılmasındaki temel maksat nedir?

CEVAP

Normal nikahtır. Yapılmazsa nikahsız yaşanır mı? Zina olmaması için nikah yapmak lazımdır.

3- Eğer imam nikahı yapacak olan kız açıksa o nikah geçersiz mi olur? Ya da sürekli nikahı tazelemek mi gerekir?

CEVAP

Kimden duydunuz açık olanın nikahı olmaz diye? Öyle bir şey yok.

4- İmam nikahının sahih olması için 32 farzı bilmek gerekiyor diye biliyoruz.. Bunun gibi başka neler bilinmeli?

CEVAP

Nikahın sahih olması için müslüman olması yeterlidir. Müslüman olmak için de imanın ve islamın şartlarını bilmek gerekir. İmanın şartı içinde bulunan Allaha, meleklere iman kısmında Allahın sıfatlarını da bilmek gerekir. Meleklerin vasıfları peygamberlerin vasıfları. v.s. kısaca dinin bilinmesi gerekenleri bilmek lazım.

Sual: 1-Belediyenin yaptığı nikaha resmi nikah demenin imanı giderebileceğini söyleyenler var. Doğru mudur?

CEVAP

Onun bunun sözü senet olmaz. Ben belediyede yaptırdım yani nüfusta, kiminkini oğlumunkini, gayet uygun oldu. Bütün nikahın şartları var idi, bir tek el açıp dua edilmedi o kadar.

2-Belediye nikahına resmi nikah demek halk arasında yaygınlaştığı için, öyle demek caiz olur mu?

CEVAP

Anlatabilmek için demek caiz olur. Belediye muamelesi de denebilir. Yeri gelince de o şekilde söylenebilir.

Sual: 1-Bir arkadaştan Belediye kayıt işlemlerinin yapıldığı yere ‘Nikah salonu’ demenin yanlış olduğunu duydum. Çünkü Kuran-ı kerimde nikah için zaman ve yerin söz konusu olmadığının belirtildiğini söyledi.

CEVAP

1-Hayret Kur’an-ı kerimden nasıl mana çıkarmış ki? Kur’an-ı kerimi kendi anlayışına göre tefsir etmek çok tehlikeli. O arkadaş tövbe etsin.

Namaz için de öyle değil mi? İnsan namazı istediği yerde dağda, bağda, bahçede, evde, okulda, camide hatta kilisede kılamaz mı? Nikah yapılan yere nikah salonu demekten daha normal bir şey olmaz. Dinde böyle kafadan konuşmak çok yanlış olur.

2-Ayrıca Belediye Nikah salonu denilen yerde merasim yapmam gerekiyor. Bu durumda düğün davetiyelerine Nikah salonu yazmam doğru olur mu?

CEVAP

Davetiyeye nikah salonu yazdırmakta hiç mahzur yoktur. Şartlarına uygun olursa nikah sahih olur, şartlarına uygun olmazsa sahih olmaz. Nikah yapılan yerin bunda kusuru olmaz.

Sual: Dini nikahım yapılacak. Kayınpederim emekli imam olduğu için nikahı kendi kıymak istiyor. Kayınpederim vekil olduğu için aynı zamanda nikahımızı kıyabilir mi?

CEVAP

Kıydırır elbette. Bir kişi daha olsa yeter. Mesela sizin de babanız olsa yeter. Başka şahide ihtiyaç yoktur. Olursa mahzuru olmaz.

Sual: Kayınpederim, düğünün erkek kadın karışık düğün salonunda yapılmasında ısrar ediyor. Salonda yapılan düğünden sonra dini nikâh yapılsa uygun olur mu?

CEVAP:

Günâhı size olmaz. Nikâhtan önce tövbe edilip nikâh yapılır.

Sual: Düğünde çalgı çalmak eğlenmek günah mıdır?

CEVAP

Düğünde kadınların def çalıp oynaması caizdir. Düğünü duyurmak için davul çalmak da caizdir. Diğer müzik aletlerini çalmak caiz değildir. Haram işlemeden eğlenmek günah değildir.

Sual: Bir düğünde eğer çalgı çalınıyorsa oraya gidilmez mi?

CEVAP

Mecburiyet yoksa gidilmez.

Sual: Gelini kapalı bile olsa yabancı erkeğe göstermek haramdır deniyor. Doğru mu?

CEVAP

Gelinin dışarı çıkması günah değil, gelinlikle, süslenerek dışarı çıkması günahtır. Kadın, sadece kocasına süslenir, bileziğini, yüzüğünü ve başka süslerini hiç kimseye gösteremez. Gelinlik giyinince süslenmiş oluyor. Bu süsünü başkalarına gösteremez.

Sual: Dinimize göre en iyi düğün nasıl olmalıdır? Çalgı çalmak, düğün salonunda erkekli kadın beraber bulunmak, yemek yemek, sohbet etmek gibi.

CEVAP

En iyi düğün, günah işlemeden ve masrafı az olan düğündür. Yemek yedirmek sünnettir. Kadın erkek bir arada olmaz, çalgı çalınmaz.

Sual:İki bayram arası nikah olmaz deniyor bu doğru mu?

CEVAP

İki bayram arası nikah olur. Bir bayram günü cumaya rastlamıştı. Bayram namazından çıkıp cumaya gelene kadar pek çok zaman olmadığı için, iki bayram (Yani bayram ve cuma) arasında nikahla uğraşmayın denilmişti. Yoksa Aişe validemizin nikahı da iki bayram arasında kıyıldı. Düşünülürse iki bayram arası olmayan gün yoktur. Ramazan bayramı ile kurban bayramı arası veya kurban bayramı ile ramazan bayramı arası. Yani bir senenin bir kısmı Ramazan bayramı ile kurban bayramı arasıdır, bir kısmı da kurban bayramı ile
ramazan bayramı arasıdır.

Sual: Büluğ çağına gelmiş iki çift kendi aralarında nikah yapabilirler mi? Okullarından sonra kesinlikle evlenmeyi düşünen iki genç bu konuyu ailelerine açamıyorsa daha fazla günah işlememek için birbirlerine söz vererek nikah yapabilirler mi?

CEVAP

Şahitsiz nikah olmaz. İki erkek şahit yanında olur. Şahitlerin akraba olması da lazım değildir. Sokaktan tutulan iki kişi de olur.

Sual: Bir kız dinimizde anne ve babasından izinsiz evlenebilir mi?

CEVAP

Evet hanefi mezhebinde ana babanın rızası şart değil. Diğer mezheplerde şarttır.

Sual: 1-Mehir ne oluyor, bir miktarı var mı?

CEVAP

Evlenirken erkeğin kadına verdiği para veya maldır. Bu başlık parası değildir. Kadınların hakkıdır. Mesela bir ev olur, bir bahçe olur, 100 altın olur. Erkek karısını boşadığı zaman kadın ortada kalmaz. Dinimiz kadına bu hakkı vermiştir.

2-Caiz kelimesini bana tam olarak açıklar mısınız?

CEVAP

Yapması günah olmayan şey demektir.

Sual: Evlilik esnasında mecbur kaldığımdan dolayı manevi yönünü bilmediğim ve güvenemediğim hoca lakaplı bir şahsa dini nikah kıydırdım, daha sonra içime kuşku düştü (nikahım hususunda) ve hala kuşkuluyum, ne yapmam gerekir veya ne önerirsiniz?

CEVAP

Kuşkuya gerek yok. Çünkü iki erkek şahit bulunması yeterlidir. Hocanın olması gerekmez. Dini nikah çok kolay. İki erkek şahit yanında, ben bu hanımla evlendim, o da ben bu beyle evlendim dese nikah kıyılmış olur. Onun için şüpheye lüzum yok.

Sual: Gayr-ı sahih nikahlı, tecdid-i nikah yapsa, nikahlanmış olur mu?

CEVAP

Evet. Sahih nikahın sakatlanması ihtimaline karşı da, iki şahid yanında tecdid-i nikah lazım.

Sual: Düğünde gelen hediyeler kimindir?

CEVAP

Kadına mahsus olan eşya kadınındır. Müşterek eşya erkeğindir. Sünnet çocuğuna gelen hediyeler de böyledir.

Sual: Almanyada ilticacı olarak bulunan bir arkadaş var kendisi şafii mezhebinde ve ilk defa evleniyor. Onun anlattığına göre şafii mezhebinde babanın nikahta olması lazım imiş. Babasının buraya gelme ihtimali yok. Onun üzerine bana nasıl hareket etmesi gerektiğini sordu. Ben de bir bilene soralım, sana söylerim dedim. Şimdi bizim ne yapmamız lazım?

CEVAP

Tam İlmihalde diyor ki: Şafiide nikahın doğru olması için, birinci şart, baliga olan kıza da velinin izin vermesi lazımdır. Veli, erkek akrabadır. Veli bu üç mezhebde babadır. Baba yoksa, babanın babası ve onun babasıdır. Bunlardan sonra, erkek kardeştir. Bundan sonra, erkek kardeş oğlu, sonra onun oğludur. Sonra amca, sonra amca oğlu ve onun oğludur. Bunlar yoksa, kadı [yani Kur'an-ı kerime göre yaşayan adil bir hakim] veli olur. Bu velilerden birisini bulamazsa, orada Salih bir arkadaşı veli tayin eder. Şafiide, şahitlerin erkek olması ve fiskları belli olmaması şarttır. Yani namaz kılan, karısı ve kızı açık olmayan müslüman olması gerekir. Bunları yapamazsa, Hanefi mezhebini taklit ederse mesele kalmaz. Yani hanefiye göre nikah yaparlar.

Sual: Cuma günü hem söz, hem de dini nikah kıyılacak. Bir mahzuru var mı?

CEVAP

Bir mahzuru yok.

Sual: Kardeşim nişanlı, bir sene sonra belediye nikahları olacak. İslami nikah yaptırmak istiyorlar. İslami nikah hakkında bilgi verir misiniz?

CEVAP

İslam nikahı zor değil. İki erkek şahit yanında, çiftler, ben bununla evlenmeyi kabul ettim deseler nikah kıyılmış olur. Ama nikah kıymayı bilen olursa, daha iyi olur, dua okunur, Allahın emri ile, peygamberin kavli ve imamı azamın ictihadı ile diye başlar. Mehir söylenir. Tarifle olmaz bu. Bilen birisine yaptırmak iyi olur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hurmet-i musahere nedir?

Hıristiyan ve dinsizle, ateistle evlenmek

AİLEDE OTORİTE KİMDE OLMALI ?